line

Revisie gemaal de Lely

Terug naar overzicht

Uitgebreide revisie voor gemaal de Lely

Gemaal Lely stamt uit 1930 en werd en wordt gebruikt om de Wieringermeer droog te houden. Het gemaal is vernoemd naar Cornelis Lely. Lely was de initiatiefnemer van de zuiderzeewerken. In 1914 was het voorstel de Wieringermeer met slechts één stoomgemaal te bemalen. De Zuiderzeeraad besloot echter om twee gemalen te bouwen. Een gemaal door stoom aangedreven werd gebouwd bij Den Oever. Het elektrische gemaal Lely werd iets te noorden van Medemblik gebouwd.

De machine-installatie van het gemaal bestaat in hoofdzaak uit drie geheel identieke pompinstallaties, elk bestaande uit een centrifugaalpomp met verticale as. Deze as is direct gekoppeld aan een regelbare (asynchrone) elektromotor van 3000 volt.

Voor de stroomvoorziening werd destijds een bovengrondse 50.000 volt hoogspanningsverbinding, dubbelcircuit, vanuit Oterleek naar Medemblik gebouwd. In het gemaal werden drie 50/3 kV-transformatoren geplaatst om de spanning te reduceren naar 3000 volt.

De Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmateriaal (Werkspoor Amsterdam) leverde de pompinstallatie. De toen geleverde pompen hadden een normale capaciteit van ca. 400 m3 per minuut bij een opvoerhoogte van 6 m en 107 omwentelingen per minuut. De levering van de elektrotechnische installatie werd door Werkspoor opgedragen aan: N.V. Electrotechnische Industrie, voorheen Willem Smit & Co., te Slikkerveer.

Om te komen tot de optimale vorm van pomp en waaier zijn indertijd uitvoerige modelproeven verricht in het toen reeds bestaande Waterloopkundig Laboratorium te Delft. De pompen zijn vervolgens geheel naar deze modellen geconstrueerd. Opvallend was daarbij, dat voor het leegmalen van de Wieringermeer de pompwaaiers een andere vorm (minder schoepen en andere schoepvorm) hadden dan de waaiers voor regulier gebruik. Overigens is in 1988 de bemalingsinstallatie aangepast. Hierbij werden de elektromotoren vervangen door moderne ASEA-elektromotoren.

Om de Wieringermeer komende decennia droge voeten te laten houden worden de complete aandrijflijnen en bijbehorende elektrotechnische installatie vervangen.

De complete renovatie bestaat uit:

  • Het verwijderen van de bestaande motoren en tandwielkasten
  • Het vervangen van de aandrijflijn van de drie pompen door:
    • Nieuwe motoren die direct gekoppeld zijn aan de pompen
    • Frequentieregelaars
    • Laagspanningverdelers met voorziening van noodstroom
  • Het vervangen van de complete besturingsinstallatie

Het gemaal bedient drie verschillende peilvlakken, elk peilvlak krijgt zijn eigen aandrijflijn met bijhorende besturing en met een eigen telemetrie (de UDSO van Vlaar). Hierdoor kan bij onderhoud van 1 pompinstallatie de overige onderdelen volledig in bedrijf blijven. Vlaar is verantwoordelijk voor de gehele automatisering, van ontwerp tot uiteindelijke oplevering. De werkzaamheden zullen in augustus aan gaan vangen.

Op onderstaande foto’s is de aandrijflijn van 1930 tot 1987 en de huidige aandrijving te zien.

Terug naar overzicht Heeft u een vraag of wilt u meer
informatie? Bel: 0227-57 0260

© Copyright 2024 Vlaar Techniek - All Rights Reserved

Ontwerp en realisatie: Tmpldesign